gloat

gloat

http://gloat.persianblog.ir

علم الهدی

علم الهدی

برای شادی روح شهدا صلوات محمدی ختم کن

علم الهدی

 
کاربر مهمان، خوش آمديد!   امروز  
 
فهرست اصلی
لینکهای سریع
صفحه اول
آرشیو
ایمیل
موضوعات





آرشیو مطالب

لینکستان
اگر می خواهید با وبسایت ما تبادل لینک کنید لینک ما را با نام " علم الهدی " قرار دهید و در بخش تماس با ما و یا نظرات لینک خود را قرار دهید.
آرشیو تماس با ما


نفخ معده عارضه ای شایع و ازار دهنده

خلاصه : نشانه شایع نفخ معده احساس پری و سفتی شکم است که می‌تواند منجر به درد شود.


متن کل خبر : جام‌جم آنلاین: برخلاف نامی که برای این مشکل عنوان می‌شود ، نفخ معده در روده کوچک اتفاق می‌افتد. نفخ حالت تورم غیرطبیعی یا افزایش قطر ناحیه شکمی است.
نشانه شایع آن احساس پری و سفتی شکم است که می‌تواند منجر به درد شود.
علل ایجاد نفخ متعددند و عبارتند از :
- تجمع مایعات و گاز روده
- هضم نامنظم
- پرخوری
- حساسیت غذایی
- سندرم روده تحریک‌پذیر
- عدم تحمل مواد غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز (قند شیر) و فروکتوز (قند میوه‌ها)
- طبع هوا (آئروفاژی)
- انسداد یا عفونت دستگاه گوارش
- خالی شدن سریع معده
- هضم مواد غذایی تولید کننده گاز
- یبوست
- استرس یا اضطراب
- آلودگی به انگل‌های روده‌ای مانند کرم آسکاریس

درمان
اقدام اولیه اطمینان از جویدن دقیق و مناسب غذا و اجتناب از غذاهای چرب است. غذاهای چرب با تاخیر در خالی شدن معده از مواد غذایی باعث ایجاد نفخ می‌شوند.
همچنین حذف غذاهایی که بدن تحمل آنها را ندارد مانند شیر به بهبود نفخ کمک می‌کند البته این کار را تحت نظر متخصص انجام دهید تا به خوبی مشخص شود حساسیت نسبت به چه موادی وجود دارد.
جویدن آدامس باعث بلع مقادیر زیاد هوا شده و بنابراین باید از آن پرهیز کرد. نوشیدنی‌های گازدار نیز باید از برنامه غذایی حذف شوند.
از غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی سوربیتول و فروکتوز افزودنی هستند نیز باید اجتناب نمود.
مکمل‌های فیبردار و غذاهای سرشار از فیبر نشانه‌های نفخ را تشدید می‌کنند.
گاهی اوقات نفخ به یبوست مربوط می‌شود و لذا ابتدا باید این مشکل را برطرف کرد.
به منظور تخفیف علائم نفخ معده راهکارهایی توصیه شده است. از جمله این که:
- میزان مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزی و میوه تازه، غلات و نان سبوس دار، پاستای گندم سبوس‌دار و حبوبات را به تدریج افزایش دهید.
- روزانه آب کافی (تا هشت لیوان) بنوشید. کمبود مایعات بدن باعث ایجاد یا تشدید یبوست شده به افزایش نفخ کمک می‌کند به ویژه اگر غذاهای فیبردار مصرف شود.
- از نوشیدنی‌های گازدار بپرهیزید و از انواع کم یا بدون کالری، کافئین و سدیم مانند چای علفی استفاده کنید. گاز Co2 موجود در حباب‌های نوشابه باعث نفخ می‌شود و گاز ، تخلیه معده را کند می‌کند.
- غذاهای تازه و طبیعی بخورید و از انواع غذاهای سرد و بسته‌بندی شده اجتناب کنید. یک علت توصیه عدم مصرف این غذاها کاهش دریافت نمک است.
- مرتب ورزش کنید. زیرا باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به فعالیت روده کمک می‌کنند.
- اگر شیر یا محصولات لبنی باعث نفخ می‌شوند ، باید انواع بدون لاکتوز را مصرف کرد.
- زیاد قهوه، چای و شکلات مصرف نکنید زیرا باعث تحریک هاضمه و نفخ می‌شوند.
- هضم چربی دشوار است و ممکن است باعث اسپاسم و در نتیجه نفخ شود.
- غذاهایی را که باعث ایجاد نفخ می‌شود را مشخص کنید و به تدریج مصرف آنها را کاهش دهید. این مواد شامل کلم، کاهو ، بروکلی، پیاز و سیر می‌شود.
- نوشیدنی‌های تهیه شده از بابونه ، نعناع و رازیانه برای دستگاه هاضمه مفیدند و به کاهش نفخ کمک می‌کنند.
- نفخ ممکن است نشانه بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر باشد. بنابراین عمل به توصیه‌های ارائه شده جهت بهبود آن و در صورت ادامه ظهور علائم، تشخیص کلنیکی و درمان مناسب ضروری است.

 
منبع : www.parsiteb.com

نظرات ()
مهدی دانایی فرد ۱۳۸٧/۱٢/۱٧

آخرین مطالب ارسالی
نفاق
چند معجزه از امام جواد
شناخت اجمالی حجر بن عدی کندی
معناى مودّت اهل بیت (ع ) و دلیل لزوم آن
امامت روح اسلام است
احادیث وجوب ترس از خدا
عوامل ورود به بهشت
در هر سرزمینى قبرى خواهد بود
گریه بر شهید
عضو شو n96 جایزه بگیر
درباره وب
علم الهدی

آمار کاربران
 
چه کسانی به ما لینک دادند؟

نوسندگان


لینک دوستان

بخش ویژه


صفحه اصلي  |  آرشیو |  لینکستان  |  تماس با ما




 Design By ParsTheme & Publish By ParsTheme


www.rapfa.com

قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگفا

قالب پرشین بلاگ