gloat

gloat

http://gloat.persianblog.ir

علم الهدی

علم الهدی

برای شادی روح شهدا صلوات محمدی ختم کن

علم الهدی

 
کاربر مهمان، خوش آمديد!   امروز  
 
فهرست اصلی
لینکهای سریع
صفحه اول
آرشیو
ایمیل
موضوعات





آرشیو مطالب

لینکستان
اگر می خواهید با وبسایت ما تبادل لینک کنید لینک ما را با نام " علم الهدی " قرار دهید و در بخش تماس با ما و یا نظرات لینک خود را قرار دهید.
آرشیو تماس با ما


مدارک زنده بر ظهور مهدى(علیه السلام)

در حدود یک سال قبل شخصى به نام «ابومحمد» از «کنیا» سؤالى درباره ظهور «مهدى منتظر» از «رابطه العالم الاسلامى» که از متنفذترین مراکز مذهبى حجاز و مکه است، کرده است.
دبیر کل «رابطه» محمد صالح القزاز در پاسخى که براى او فرستاده است ضمن تصریح به این که «ابن تیمیه» مؤسس مذهب وهابیان نیز احادیث مربوط به ظهور مهدى را پذیرفته، متن رساله کوتاهى را که پنج تن از علماى معروف فعلى حجاز در این زمینه تهیه کرده اند، براى او ارسال داشته است.
دراین رساله پس از ذکر نام حضرت «مهدى» و «محل ظهور او» یعنى مکه چنین مى خوانیم:
«... به هنگام ظهور فساد در جهان و انتشار کفر و ستم، خداوند به وسیله او (مهدى) جهان را پر از عدل و داد مى کند همان گونه که از ظلم و ستم پرده شده است...


او آخرین «خلفاى راشدین دوازده گانه» است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) خبر از آنها در کتب صحاح داده است».
احادیث مربوط به مهدى را بسیارى از صحابه پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل کرده اند از جمله:
عثمان بن عفان، على بن ابى طالب، طلحة بن عبیدالله، عبدالرحمان بن عوف، عبدالله بن عباس، عمار یاسر، عبدالله بن مسعود، ابوسعید خدرى، ثوبان، قره بن اساس مزنى، عبدالله بن حارث، ابوهریره، حذیفة بن یمان، جابربن عبدالله، ابوامامه، جابربن ماجد، عبدالله بن عمر، انس بن مالک، عمران بن حصین، و امّ سلمه.
اینها بیست نفر از کسانى هستند که روایات مهدى را نقل کرده اند و غیر از آنها افراد زیاد دیگرى نیز وجود دارند.
سخنان فراوانى نیز از خود صحابه نقل شده که در آن بحث از ظهور مهدى شده که آنها را نیز مى توان در ردیف روایات پیامبر(صلى الله علیه وآله) قرار داد، زیرا این مسأله، از مسائلى نیست که با اجتهاد بتوان چیزى پیرامون آن گفت (بنابراین آنها نیز مطلب را از پیامبر شنیده اند).
سپس اضافه مى کند:
همه احادیث بالا که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده و هم شهادت و گواهى صحابه که در این جا در حکم حدیث است، در بسیارى از کتب معروف اسلامى و متون اصلى حدیث پیامبر(صلى الله علیه وآله) اعم از «سنن» و «معاجم» و «مسانید» آمده است از جمله:
سنن ابوداود، سنن ترمذى، ابن ماجه، ابن عمرو الدانى، مسند احمد، و ابن یعلى، و بزاز، و صحیح حاکم ومعاجم طبرانى (کبیر و متوسط) و رویانى، و دار قطنى و ابونعیم در اخبارالمهدى، و خطیب در تاریخ بغداد، و ابن عساکر در تاریخ دمشق وغیر اینها.
بعد اضافه مى کند:
بعضى از دانشمندان اسلامى در این زمینه کتاب هاى مخصوصى تألیف کرده اند از جمله:
ابونعیم در «اخبار المهدى»، ابن حجر هیثمى در «القول المختصر فى علامات المهدى المنتظر»، شوکانى در «التوضیح فى تواتر ماجاء فى المنتظر و الدجال و المسیح»، ادریس عراقى مغربى در «المهدى»، ابوالعباس بن عبدالمؤمن المغربى در کتاب «الوهم المکنون فى الرد على ابن خلدون».
و آخرین کسى که در این زمینه بحث مشروحى نگاشته مدیر دانشگاه آزاد اسلامى مدینه است که در چندین شماره مجله دانشگاه مزبور بحث کرده است.
عده اى از بزرگان و دانشمندان اسلام از قدیم و جدید نیز در نوشته هاى خود تصریح کرده اند که احادیث در زمینه مهدى در سرحد تواتر است (و به هیچ وجه قابل انکار نیست) از جمله:
السخاوى در کتاب «فتح المغیث»، محمد بن احمد السفاوینى در «شرح العقیده»، ابوالحسن الابرى در «مناقب الشافعى»، ابن تیمیه در کتاب فتاوایش، سیوطى در «الحاوى»، ادریس عراقى در تألیفى که در زمینه «مهدى» دارد، شوکانى در کتاب «التوضیح فى تواتر ما جاء فى المنتظر...»، محمد جعفر کنانى در «نظم المتناثر»، ابوالعباس بن عبدالمؤمن در «الوهم المکنون...».
در پایان بحث مى گوید (تنها) ابن خلدون است که خواسته احادیث مربوط به مهدى را با حدیث بى اساس و مجعولى که مى گوید «لامهدى الا عیسى ; مهدى جز عیسى نیست» مورد ایراد قرار دهد، ولى بزرگان، پیشوایان و دانشمندان اسلام گفتار او را رد کرده اند، بخصوص «ابن عبدالمؤمن» که در رد گفتار او کتاب ویژه اى نوشته است که از 30 سال قبل در شرق و غرب انتشار یافته.
حُفّاظ احادیث و دانشمندان بزرگ حدیث نیز تصریح کرده اند که احادیث مهدى مشتمل بر احادیث «صحیح» و «حسن» است و مجموع آن متواتر مى باشد.
بنابراین اعتقاد به ظهور مهدى (بر هر مسلمانى) واجب است و این جزء عقاید اهل سنت و جماعت محسوب مى شود و جز افراد نادان و بى خبر یا بدعت گزار آن را انکار نمى کنند.
مدیر اداره مجمع فقهى اسلامى
محمد منتظر کنانى

به عقیده ما بحث فوق آنچنان روشن است که نیاز به هیچ گونه توضیح اضافى ندارد با این حال آیا آنها که مى گویند عقیده به ظهور مهدى یک فکر وارداتى است در اشتباه بزرگى نیستند؟

اینک متن اصلى نامه
در اینجا متن عربى نامه اى را که آقایى از «کنیا» به «رابطه العالم الاسلامى» که یک مرکز رسمى اسلامى در «مکه» است درباره «مهدى منتظر» فرستاده و متن پاسخى را که رییس رابطه زیر نظر جمعى از علماى معروف حجاز تهیه و ارسال داشته است، از نظر خوانندگان محترم مى گذرانیم.
و این همان است که ترجمه قسمت حساس آن را قبلا بدون کم و کاست از نظر گذراندیم.
تنها نکته اى که یادآورى آن در این جا لازم است این مى باشد که «تفاوت مهمى» که این نوشته با عقاید پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دارد این است که آنها نام پدر حضرت مهدى(علیه السلام) را «عبدالله» ذکر کرده اند درحالى که در کتب شیعه نام پدر بزرگوارش به طور مسلم «الامام الحسن العسکرى» است و سرچشمه این اختلاف آن است که در بعضى از روایات اهل سنت جمله «اسم ابیه اسم ابى» (اسم پدرش اسم پدر من
است) آمده در حالى که قرائن نشان مى دهد که این جمله در اصل «اسم ابیه اسم ابنى» (اسم پدرش اسم فرزند من است) بوده، و بر اثر اشتباه در نقطه گذارى به این صورت درآمده است (این احتمال را کنجى شافعى نیز در کتاب «البیان فى اخبار صاحب الزمان» تأیید کرده است) و در هر حال آن جمله قابل اعتماد نیست زیرا :

1 ـ در اکثر روایات اهل سنت این جمله وجود ندارد.
2 ـ در روایت معروف ابن ابى لیلى مى خوانیم «اسمه اسمى واسم ابیه اسم ابنى» اسم پدرش اسم فرزند من است.
3 ـ روایات متواتر از طرق اهل بیت(علیهم السلام) گواهى مى دهد که نام پدرش «حسن» است.
4 ـ در بعضى از روایات اهل سنت نیز تصریح شده که او فرزند امام حسن عسکرى است.
(براى توضیح بیشتر در این زمینه به کتاب «منتخب الاثر» صفحات 231 تا 236 باب 11 و کتاب نورالابصار مراجعه فرمایید).



رابطه العالم الاسلامى
الامانه العامه
الکرم ابومحمد ـ المحترم (کنیا)
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ـ اشاره الى خطابکم (المورخ فى 21 یوماً 1976 م المتضمن عن موعد ظهور المهدى و فى اى مکان یقیم؟
نفیدکم باننا نوفر لکم مع خطابنا الیکم ما جاء من الفتوى فى مساله المهدى المنتظر و قد قام بکتابته فضیله الشیخ محمد المنتصر الکنانى و اقرته اللجنه المکونه من اصحاب الفضیله الشیخ صالح بن عثیین و فضیله الشیخ احمد محمد جمال و فضیله الشیخ احمد على و فضیله الشیخ عبدالله خیاط.
و قد دعم الفتوى بما ورد من احادیث المهدى عن الرسول صلى الله علیه و سلم و ما ذکره ابن تیمیه فى المنهاج بصحة الاعتقاد و ابن القیم فى المنار و ان شاء الله تعالى ستجدون فى الکتابه مطلبکم و ما یغنیکم عن مساله المهدى انتم و من کان على نهجکم آملین لکم التوفیق و السداد.

الامین العام
محمد صالح القزاز

بعد التحیه
جواباً عما یسأل عنه المسلم الکینى فى شأن المهدى المنتظر عن موعد ظهوره و عن المکان الذى یظهر منه و عن ما یطمئنه عن المهدى(علیه السلام) .
هو محمد بن عبدالله الحسنى العلوى الفاطمى المهدى الموعود المنتظر موعد خروجه فى آخر الزمان و هو من علامات الساعة الکبرى یخرج من المغرب و یبایع له فى الحجاز فى مکة المکرمه بین الرکن و المقام ـ بین باب الکعبه المشرفه و الحجر الاسود عند الملتزم و یظهر عند فساد الزمان و انتشار الکفر و ظلم الناس یملأ الارض عدلا و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً یحکم العالم کله و تخضع له الرقاب بالاقناع تاره و الحرب اخرى و سیملک الارض سبع سنین و ینزل عیسى علیه السلام من بعده فیقتل الدجال او ینزل معه فیساعده على قتله بباب لدب ارض فلسطین.
هو آخر الخلفاء الراشدین، الاثنى عشر الذین اخبر عنهم النبى، صلوات الله و سلامه علیه فى الصحاح، و احادیث المهدى وارده عن الکثیر من الصحابه، یرفعونها الى رسول الله صلى الله علیه و سلم و منهم عثمان بن عفان، و على بن ابى طالب، و طلحة بن عبیدالله، و عبدالرحمن بن عوف، و عبدالله بن عباس، و عمار بن یاسر، و عبدالله بن مسعود، و ابو سعیدالخدرى، و ثوبان، وقره بن ایاس المزنى، و عبدالله بن الحارث بن جز، و ابوهریره، و حذیفه بن الیمانى، و جابربن عبدالله، و ابوامامه، و جابربن ماجد الصدفى، و عبدالله بن عمر، و انس بن مالک، و عمران بن حصینى، و ام سلمه.
هولاء عشرون منهم، ممن وقفت علیهم، و غیرهم کثیر، و هناک آثار عن الصحابه، مصرحه بالمهدى، من اقوالهم، کثیره جدا، لها حکم الرفع، اذ لا محال للاجتهاد فیها.
احادیث هولاء الصحابة التى رفعوها الى النبى صلى الله علیه و سلم، والتى قالوها من اقوالهم اعتماداً على ما قاله رسول الله صلوات الله و سلامه علیه رواها الکثیر من دواوین الاسلام، و امهات الحدیث النبوى، من السنن، والمعاجم، و المسانید منها.
سنن ابى داود، و الترمذى، و ابن ماجه، و ابن عمروالدانى، و مسانید احمد، و ابن یعلى، و البزاز، و صحیح الحاکم، و معاجم الطبرانى الکبیر و الوسیط و الرویانى و الدار قطنى فى الافراد، و ابونعیم فى اخبار المهدى، و الخطیب فى تاریخ بغداد، و ابن عساکر فى تاریخ دمشق و غیرها.
و قد خص المهدى بالتألیف ابونعیم فى «اخبار المهدى» و ابن حجر الهیثمى فى «القول المختصر فى علامات المهدى المنتظر» و الشوکانى فى «التوضیح فى تواتر ما جاء فى المنتظر و الدجال و المسیح» و ادریس العراقى المغربى فى تألیفه «المهدى» و ابوالعباس بن عبدالمؤمن المغربى فى کتاب «الوهم المکنون فى الرد على ابن خلدون».
و آخر من قرات له عن المهدى، بحثاً مستفیضاً، مدیر الجامعه الاسلامیة، فى المدینة المنورة فى مجله الجامعه، اکثر من عدد.
و قد نص على ان احادیث المهدى، انها متواتره، جمع من الاعلام قدیماً و حدیثاً منهم السخاوى فى
«فتح المغیث»، و محمد بن احمد السفاوینى فى شرح العقیده و ابوالحسین الابرى فى «مناقب الشافعى» و ابن تیمیه فى فتاواه، و السیوطى فى الحاوى، و ادریس العراقى المغربى فى تألیف له عن المهدى، و الشوکانى فى «التوضیح فى تواتر ما جاء فى المنتظر، و الدجال و المسیح» و محمد بن جعفر الکنانى فى «نظم المتناثر فى الحدیث المتواتر»، و ابوالعباس بن عبد المؤمن المغربى فى «الوهم المکنون من کلام ابن خلدون» رحمهم الله و حاول ابن خلدون فى مقدمته ان یطعن فى احادیث المهدى، محتجاً بحدیث موضوع لا اصل له عند ابن ماجه لا مهدى الا عیسى. و لکن رد علیه الائمه و العلماء، و خصه بالرد شیخنا ابن عبدالمؤمن، بکتاب مطبوع متناول فى المشرق و المغرب، منذ اکثر من ثلاثین سنه.
و نص الحفاظ و المحدثون على ان احادیث المهدى فیها الصحیح و الحسن و مجموعها متواتر مقطوع بتواتره و صحته.
و ان الاعتقاد بخروج المهدى، واجب و انه من عقاید اهل السنة و الجماعه و لا ینکره الا جاهل بالسنه، و مبتدع فى العقیده.
و الله یهدى الى الحق و یهدى السبیل.
مدیر اداره المجمع الفقهى الاسلامى
محمد المنتصر الکنانى

 

منبع : کتاب مساله انتظار - نویسنده : ایت الله مکارم شیرازی

نظرات ()
مهدی دانایی فرد ۱۳۸٧/۱٢/۱٦

آخرین مطالب ارسالی
نفاق
چند معجزه از امام جواد
شناخت اجمالی حجر بن عدی کندی
معناى مودّت اهل بیت (ع ) و دلیل لزوم آن
امامت روح اسلام است
احادیث وجوب ترس از خدا
عوامل ورود به بهشت
در هر سرزمینى قبرى خواهد بود
گریه بر شهید
عضو شو n96 جایزه بگیر
درباره وب
علم الهدی

آمار کاربران
 
چه کسانی به ما لینک دادند؟

نوسندگان


لینک دوستان

بخش ویژه


صفحه اصلي  |  آرشیو |  لینکستان  |  تماس با ما




 Design By ParsTheme & Publish By ParsTheme


www.rapfa.com

قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگفا

قالب پرشین بلاگ