gloat

gloat

http://gloat.persianblog.ir

علم الهدی

علم الهدی

برای شادی روح شهدا صلوات محمدی ختم کن

علم الهدی

 
کاربر مهمان، خوش آمديد!   امروز  
 
فهرست اصلی
لینکهای سریع
صفحه اول
آرشیو
ایمیل
موضوعات





آرشیو مطالب

لینکستان
اگر می خواهید با وبسایت ما تبادل لینک کنید لینک ما را با نام " علم الهدی " قرار دهید و در بخش تماس با ما و یا نظرات لینک خود را قرار دهید.
آرشیو تماس با ما


روش های اخلاقی

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسات و روش های اخلاقی معمولا به دو شکل هستند :

  • علمی:از تلقین و روش های روان شناسی استفاده می شود تا صفات خوب را بر فرد ملکه کند کند و صفات رذیله را از فرد دور کند. این نوع اخلاق یک اخلاق خشک وبی روح می شود. اخلاقی که ای بسا از افت های نامرئی اسیب می بیند بدون انکه خود انسان متوجه شود.

  • عملی: بر اساس فطرت و شناخت حقیقت نفس شروع می شود و روش تربیتی است که نفس در اثر تربیت رشد می کند وصفات از ان بروز می کند نه اینکه از بیرون تحمیل شود

مبانی واحکام دینی هم بر همین مبنا تقسیم می شوند : الف) عادت ها و تعصبات

ب) بینش درونی و معرفت باطنی وفطری. خود قران هم بر روش عملی دستور اکید دارد.

اخلاق و تدینی که بر اساس فطرت نباشد عبادتی است به خدای خیالی، مشابه اعراب جاهلی که با دست خود بت می تراشیدند وبا ایمان راسخ برایش پرستش می کردند و محور زندگی وحاجت هایشان قرار می دادند.

سوالی که مطرح می شود این است که :

چگونه اعراب جاهلی اشتباه به این بزرگی می کردند که انچه که خود ساخته اند این گونه می پرستیدند؟

در حالی که ما هم همین کار را می کنیم انها از سنگ بت می ساختند و ما در خیال و ذهن خود ساخته ایم

ریشه اشکالات بزرگی مثل جبر واختیار و عدل الهی و دعا و قضا وقدر و.... هم از همین اعتقاد به خدای خیالی است. وقتی که خدایی هست و من هستم حتما عقل چنین سوالاتی می کند.

اشتباه از این جاست که ما به خدای خیالی پرستش می کنیم و جواب صحیح وقتی داده می شود که خدایی را بپرستیم که فطرت می شناسد.

اثار منفی دیگر چنین ایمانی (ایمان به خدای خیالی): { وفرق ان با خدای فطری}

  • بندگی خدای خیالی بندگی خشک مقدسانه و بی روح وبی معناست
  • بندگی خدای معرفت فطری عبادتش بسیار لذت بخش شیرین معنی دار و تکامل بخش است

علامت های این دو نوع ایمان:

  • در نوع اول:هرچه عبادت بیشتر می شود عجب هم بیشتر می شود هر چه پاکیزگی و عمل به دستورات الهی بیشتر می شود خود برتر بینی و توقعات از دیگران و تحقیر دیگران بیشتر می شود
  • در نوع دوم :انسان را به هیچی ذلت وپستی خودش اگاه می کند. ذلت خودش را در خودش محسوس تر می کند و هر چه عبادت بیشتر می شود نورانیت درونی قوی تر می شود وبا ان نور ، حقیقت را بیشتر مشاهده می کند و در حرکت خود حقارت ها و پستی ها وکثافت های خود را بیشتر مشاهده می کند و طوری در خود فرو می رود که جرات این را هم ندارد که کسی او را حتی بنده خدا هم به حساب بیاورد

فرق دیگر این دو نوع ایمان:

خداوند به صراحت می فرماید : انچه شما به عنوان خدا توصیف می کنید خلاف واقعیت است پس مبنای زندگی تان باطل و پوچ هست

اما ایا محال است انسان خدا را بشناسد؟ ویا اصلا در این باره فکر نکنیم نکند مشرک بشویم؟

یا اینکه نه ؛ ممکن است انسان خدا را بشناسد و به وصف خدا برسد و اتفاقا ان توصیف صحیح هم باشد و حتی مورد امضای خدا هم قرار بگیرد.

بله اگر اگر کسی از راه تعقل به صفات خدا بخواهد برسد به کفر می رسد. اما منبع شناخت انسان فقط قوه عقل نیست. اگر از راه دل باشد نه تنها به کفر نمی کشد بلکه به واقعیت های صفات خدا می رساند. خداوند در سوره صافات می فرماید:<<سبحانَ اللهِ عمّا یَصِفون. الّا عبادُ اللهِ المُخلِصین>>.

خود این ایه نشان می دهد که در معرفت بسته نیست و امکان راه یابی به صفات الهی وجود دارد چون خداوند در این ایه استثنا زده است.

البته ارزش عقل بالاست اما در مورد خدا وصفات او منبع دیگری برای شناخت لازم است که با عقل تقابل ندارد. این دو منبع دو نورانیت همجوار هستند ام منبع منبع دیگری است از راه فطرت باید به خدا رسید. فطرت ما را به مرحله مخلصین می رساند و مخلص هم می تواند خدا را توصیف کند.

ریشه افراط و تفریط های ما به نام دین و مذهب از این است که خدای ما خیالی است و اعتدال در ان نیست. اما انی که حنیفا است : یعنی پاک از هرگونه تندی و کندی و ....

راه فطری و بندگی ، در ایمان به خدای فطری حنیف است و اینجا مستقیم است

شبه فکری را جواب گفتن زیاد سودی ندارد اگر فطرت شکوفا شود بسیاری از سوالات بدون توضیح حل خواهد شد.

قران کارهای نیک کسانی را عمل صالح می گوید که کارهایی را انجام می دهند برخاسته از فطرت باشد وگرنه یک مشت خیالبافی است کار در خیال تو خوب است

ان هم در حالیکه خیال می کنند که ان ها خیلی زیبا وجالب کار می کنند و خودشان را راضی می کنند که چه عالی فلان کار را انجام می دهند . ضَلَّ سَعیُهُم فِی الحَیاةِ الدُنیا: تلاششان گم شد ان هم در همین حیات دنیا چه برسد به ان دنیا کسی که به خودرضایی رسید دیگر راهش بسته شد چون تا احساس د رد نکند دنبال درمان نمی رود.

سوره روم ایه 30:فَاَقِم وَجهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَالنَّاسَ عَلَیها لا تبدیلَ لِخَلقِ اللهِ ذِلکَ الدّینُ القیِّمُ ولکن اکثَرَالنّاس لا یَعلَمونَ.

نکات: 

  • نکته تکان دهنده این ایه این این است که این واقعیت را که باید از راه فطرت به دین قیم رسید بسیاری از مردم نمی دانند
  • این عالم دایره اش وسیعتر از منبع عقل است اما ان را هم شامل می شود سوال : چرا این معرفت در دست عده معدودی افتاد؟ اگر این همه مهم بود باید طوری میشد که همه در این راه می افتادند پس چرا نشد  ؟             اتفاقا این سوال ماست که چه عواملی در تاریخ دخالت کرد و چه عواملی باعث شد که به اینجا برسیم ؟

اصلا اشخاص کی هستند که ما با تعداد ان ها به ارزش علم برسیم ؟ میلیون ها سال بود و این علم در پرده غیب بود .

وقتی به دعاب کمیلت 5000نفر می ایند و با اخر صدا وهنر ان را می خوانی اگر دفعه بعد سه نفر امد باز هم نباید حالت فرق کند. در تنهایی و شب هم نباید حالت فرق کند . وقتی به مراسم می روی و سر راه 10 نفر هم دهن کجی و مسخره می کنند نباید حالت فرق کند وگرنه ان حالت بر مبنای خیالات و جوّ است.

یس(22): وَ ما لیَ لا اَعبُدُ الَّذی فَطَرَنی و اِلَیهِ تُرجَعون

کسی که به فطرت رسید دیگر نمی تواند خدا را عبادت نکند

 

نظرات ()
مهدی دانایی فرد ۱۳۸٧/۱۱/٢۸

آخرین مطالب ارسالی
نفاق
چند معجزه از امام جواد
شناخت اجمالی حجر بن عدی کندی
معناى مودّت اهل بیت (ع ) و دلیل لزوم آن
امامت روح اسلام است
احادیث وجوب ترس از خدا
عوامل ورود به بهشت
در هر سرزمینى قبرى خواهد بود
گریه بر شهید
عضو شو n96 جایزه بگیر
درباره وب
علم الهدی

آمار کاربران
 
چه کسانی به ما لینک دادند؟

نوسندگان


لینک دوستان

بخش ویژه


صفحه اصلي  |  آرشیو |  لینکستان  |  تماس با ما




 Design By ParsTheme & Publish By ParsTheme


www.rapfa.com

قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگفا

قالب پرشین بلاگ